witajcie Kochani,
pojawiam się tu dziś zainspirowana przez Big Mamę; pod ostatnim postem chwilkę sobie"porozmawiałyśmy" w komentarzach i tak dzisiejszy wpis umieszczam pod hasłem selekcji i organizacji, czyli od teraz to my panujemy nad swoim domem, nie on nad nami, ok?
dziś skupimy się na sprzątaniu i selekcji samej w sobie, a w następnym poście będzie nieco o organizacji tych trudnych i nietypowych miejsc w naszych domach; polecę Wam także kilka sprawdzonych blogów, dzięki którym temat organizacji już nigdy nie będzie odległy.
gotowe, żeby rozstać się ze wszystkimi zbędnymi przedmiotami..?
mam nadzieję, że możemy zaczynać..
co potrzebujemy:
- czas
- nastawienie - koniecznie nastaw się na ZMIANY, zobaczysz że mniej może znaczyć więcej, oraz ze pozbywanie się zbędnych przedmiotów naprawdę uzależnia!
- troszkę spokoju
jeżeli udało nam się zapewnić trzy powyższe, możemy przejść dalej..
dziewięć zasad mądrej ORGANIZACJI
1. Każdy przedmiot musi mieć swoje miejsce - jest to konieczne, nie powinniśmy pomijać tego punktu, w przeciwnym razie bałagan będzie tworzył się "nie wiadomo kiedy"; znacie to, prawda? jeżeli przedmiot nie ma swojego miejsca, przestawiamy go z kąta w kąt, bo ciągle gdzieś przeszkadza.. a jaka to strata naszej energii!
via John Lewis Magazine |
2. Twórz kupki :) - zawsze dzielimy rzeczy na: ZBĘDNE (te z kolei dzielą się na ZNISZCZONE ---> do wyrzucenia, oraz te DO ODDANIA) UŻYTECZNE oraz OZDOBNE; nie zapomnij
oddać lub wyrzucić tych zbędnych ;] najlepiej wyznacz sobie termin "do kiedy"
3. Łatwy dostęp do przedmiotów użytkowych - zasada jest prosta, rzeczy często używane muszą być zawsze 'na wyciągnięcie' ręki
4. Przedmioty ozdobne wyeksponuj w mądry sposób - a jaki to ten mądry? otóż zależy nam, żeby piękne akcesoria zdobiły nasz dom, bez jednoczesnej udręki i nieprzespanych nocy ;] oczywiście przesadzam, ale chodzi o umiar.. i tak jeśli zbierasz porcelanowe słonie ułóż kilka z nich w jednym widocznym miejscu i co jakiś czas zmieniaj na inne; te niewyeksponowane przechowuj w szczelnych pojemnikach, gdzie nie dosięgnie je kurz. popatrz, ile czasu zaoszczędzisz, gdy co tydzień zamiast 50 słoni, będziesz czyścić tylko 10, a i pospolite "opatrzenie" się rzeczy, nie wchodzi tutaj w grę
5. Ustal zasady - wypisz co sprzątasz codziennie (np naczynia muszą być zmyte do godziny 20.00), co raz w tygodniu (odkurzanie porcelanowych słoni), co trzy miesiące (segregacja leków) a co raz w roku (przegląd szaf i komód) Dzięki tym zasadom nie będziesz się miotać pomiędzy obowiązkami, bo wszystko ma swój czas, który ustaliliście
6. Planuj - organizacja to nie tylko porządek w papierach, ale także mądre rozplanowanie naszych obowiązków, dlatego twórz listy zadań do wykonania, zapisuj godziny spotkań, wizyty u dentysty, czy plan obiadów na najbliższy tydzień; wszystko czego potrzebujesz to kartka/kalendarz/plik w excelu/tablica na ścianie; tylko pamiętaj, lista zawsze musi być w widocznym miejscu
7. Złoty środek - istotnym jest znalezienie złotego środka, nie musisz od razu wyrzucać wszystkiego; np elegancka sukienka kupiona na ślub kuzynki, założona raz, nie musi od razu wylądować w ZBĘDNEJ kupce, po drodze będzie wiele okazji (sylwester, karnawał, wytrawne przyjęcie) gdzie możesz znów ją założyć. lecz jeśli od tego czasu schudłaś 15kg, wiesz gdzie teraz jest jej miejsce..? balans i szczerość z samym sobą są bardzo istotne.
8. Systematyzuj - ułatwiaj sobie życie poprzez systematyzację, przyprawy w słoiczkach podpisuj, książki ułóż w porządku alfabetycznym, przyrządy piśmiennicze trzymaj w piórniku lub organizerze; często musimy poświęcić więcej czasu na systematyzację, ale zabieg ten zawsze zwraca się z nawiązką
9. Bądź kreatywny - to jedna z kluczowych zasad, bo kreatywność pomoże Ci rozwiązać problem z brakiem miejsca, czy przechowywaniem wszystkich "trudnych" przedmiotów;
więcej na temat kreatywnych rozwiązań napiszę następnym razem;
czekam na Wasze opinie: czy ten post okazał się choć trochę pomocny? czy dowiedziałyście się czegoś nowego? a może zainspirowałam Was do zmian nawyków organizacyjnych?
jeżeli macie jakieś sprawdzone sposoby na organizację- pisze w komentarzach! stworzymy małą bazę przydatnych informacji na ten temat
.3. Łatwy dostęp do przedmiotów użytkowych - zasada jest prosta, rzeczy często używane muszą być zawsze 'na wyciągnięcie' ręki
via Pinterest |
via Pinterest |
6. Planuj - organizacja to nie tylko porządek w papierach, ale także mądre rozplanowanie naszych obowiązków, dlatego twórz listy zadań do wykonania, zapisuj godziny spotkań, wizyty u dentysty, czy plan obiadów na najbliższy tydzień; wszystko czego potrzebujesz to kartka/kalendarz/plik w excelu/tablica na ścianie; tylko pamiętaj, lista zawsze musi być w widocznym miejscu
7. Złoty środek - istotnym jest znalezienie złotego środka, nie musisz od razu wyrzucać wszystkiego; np elegancka sukienka kupiona na ślub kuzynki, założona raz, nie musi od razu wylądować w ZBĘDNEJ kupce, po drodze będzie wiele okazji (sylwester, karnawał, wytrawne przyjęcie) gdzie możesz znów ją założyć. lecz jeśli od tego czasu schudłaś 15kg, wiesz gdzie teraz jest jej miejsce..? balans i szczerość z samym sobą są bardzo istotne.
8. Systematyzuj - ułatwiaj sobie życie poprzez systematyzację, przyprawy w słoiczkach podpisuj, książki ułóż w porządku alfabetycznym, przyrządy piśmiennicze trzymaj w piórniku lub organizerze; często musimy poświęcić więcej czasu na systematyzację, ale zabieg ten zawsze zwraca się z nawiązką
via Pinterest |
via Pinterest |
czekam na Wasze opinie: czy ten post okazał się choć trochę pomocny? czy dowiedziałyście się czegoś nowego? a może zainspirowałam Was do zmian nawyków organizacyjnych?
jeżeli macie jakieś sprawdzone sposoby na organizację- pisze w komentarzach! stworzymy małą bazę przydatnych informacji na ten temat
pozdrawiam Was serdecznie i zabieram się za stos czasopism.. :)
och teraz to już muszę się zabrać za półkę z książkami.. [na której jest WSZYSTKO]
OdpowiedzUsuńmoże jakieś dodatkowe pudełeczka pomogą?? trudno jest utrzymać drobiazgi w ładzie.
UsuńStaram się przestrzegać wszystkich podpunktów :) Jednak moja garderoba to miejsce ... do którego nie wpuściłabym na dzień dzisiejszy nikogo !!! Zbieram i zabrać się nie mogę ...
OdpowiedzUsuńPożyteczny post :)
pozdrawiam
Fajny post! :-)
OdpowiedzUsuńU mnie zdecydowanie najbardziej sprawdza się punkt 5, przynajmniej jeśli chodzi o utrzymanie codziennego porządku. W poniedziałki zmieniam pościel i ścieram kurze, wtorek to dzień łazienki i szuflad i tak dalej i tak dalej. Weekendy wolne! ;-) Dzięki temu nie poświęcam codziennemu sprzątaniu dużo czasu, zawsze jest jako taki porządek, a ja nie miotam się od jednej czynności do drugiej, nie wiedząc, w co włożyć ręce. To naprawdę się sprawdza :-)
Najwięcej problemów zaś mam z punktem nr 1; mam trochę rzeczy, które przekładam z kata w kąt i których ciągle szukam :-))
Pozdrowienia!
Agnieszka, wielkie brawa za ten punkt 5, bo to nie jest łatwy orzech do zgryzienia.. o ile jeszcze zaplanować - bajka, o tyle sumienność w wypełnianiu obowiązków.. ach, czasem ciężko
UsuńJa też jestem w szale organizowania :) Uwielbiam to! W zasadzie to chyba moje hobby ;) Zgadzam się z wszystkim, co napisałaś! Nawet szykuję podobną serię postów na bloga. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńhobby? czemu nie :) w końcu wciąga
Usuńdaj znać, jak pojawi się u Ciebie coś w tym temacie
Rewelacja !!!post napisany dla mnie!!! uwielbiam taką organizację i działanie.Pozdrawiam.. jeśli masz ochotę na kilka nowych dodatków do domu i nie tylko to polecam sklep redecor.pl więcej inspiracji z fotkami na moim blogu Homefocuss.blogspot.com ...miło mi będzie gościć Cię w moim gronie, ja zapisuje się do twojego Gosia
OdpowiedzUsuńdzięki za wizytę... ja też nie mam domu:-))) wręcz przeciwnie nowe mieszkanie deweloperkę, ale takie donice goszczą na moim balkonie i parapecie kuchennym, są pełne ziół i dają namiastkę sielskich klimatów...tego co mi latem brakuje. Miłego weekendu. Dla nowych klientów mamy rabat, więc zapraszamy do redecor.pl
OdpowiedzUsuńJestem tym postem zachwycona! przeczytałam go dwa razy i na pewno wrócę do niego jeszcze kilka razy podczas moich porządków, niby takie oczywiste rzeczy, ale zebrane w jednym miejscu. Więcej takich postów poproszę!
OdpowiedzUsuńnooo to liznęłam wierzchołek góry lodowej i czekam na dalszy trip po tym magicznym świecie organizacji :)
OdpowiedzUsuńteraz sen z powiek spędza mi zagospodarowanie szafy ubraniowej moich dziewczynek. jest jakiś patent na przechowywanie małych ubranek???
Fajnie poczytać te wszystkie zasady chociaż nie zawsze łatwo je stosować. Ja raz na jakiś czas robię przegląd. Całkiem poważnie myślę coraz częściej o jakiś wyprzedażach u siebie :-) Pozdrawiam cieplutko!
OdpowiedzUsuńZasady super, ale w moim przypadku się nie sprawdzają. Ja nie jestem chomikiem i lubię mieć posprzątane ale z pracą, 4 letnim dzieckiem - tornadem, mężem dla którego zawsze jest posprzątane i gdzie ty tu masz bałagan do tego dochodzi ogród - efekt tego taki że sprzątam na okrągło i nigdy nie mam posprzątane
OdpowiedzUsuńfajny post :)
OdpowiedzUsuńbardzo fajny blog,
OdpowiedzUsuńpozdrawiam :)
zapomniałam dodać, że obserwuję!
OdpowiedzUsuńfajny pomysl z kolorowymi kartonami chyba:)
OdpowiedzUsuń